X
تبلیغات
وب سایت نمایش نامه - مقالات نمایش نامه نویسی

تاریخچه ی نمایش نامه نویسی در جهان



دسته بندی : مقالات نمایش نامه نویسی
برچسب‌ها: تاریخچه نمایش نامه نویسی

متن هاي ماندگار نمايشي - نويسنده: محمد عمراني



دسته بندی : مقالات نمایش نامه نویسی


ديباچه اي به نقدتئاتردرايران - سعيد گودرزي


دسته بندی : مقالات نمایش نامه نویسی


اقتباس؛ ابزاری برای گسترش ظرفیت‌های تولید درام



دسته بندی : مقالات نمایش نامه نویسی


تجزيه وتحليل نمايشنامه



دسته بندی : مقالات نمایش نامه نویسی


نگاهی به جریان ترجمه ادبیات نمایشی در ایران / بخش دوم



دسته بندی : مقالات نمایش نامه نویسی


پناه بردن به نويسندگان قديمي



دسته بندی : مقالات نمایش نامه نویسی


نگاهی به جریان ترجمه ادبیات نمایشی در ایران (بخش نخست)


دسته بندی : مقالات نمایش نامه نویسی


ملودرام و عناصر متضاد



دسته بندی : مقالات نمایش نامه نویسی


بررسی تطبیقی نمایشنامه ”دوشیزه جولی” استریندبرگ و ”هدا گابلر” ایبسن


دسته بندی : مقالات نمایش نامه نویسی


به روایت نمایشنامه‌نویس - سعید تشکری



دسته بندی : مقالات نمایش نامه نویسی


مفهوم ایثار در آثار نمایشی جهان - دکتر قطب الدین صادقی

نظریه پردازان برای پیدایش و ضرورت ایجاد هنر نمایش در جامعه ی بشری ، همواره از دو نظریه « روایت » و « آئین » نام می برند

.


دسته بندی : مقالات نمایش نامه نویسی


يك پژوهشگر: پرداخت عميق به مفاهيم دينی در نمايشنامه‌نويسی مغفول مانده است



دسته بندی : مقالات نمایش نامه نویسی


نهضت نمايشنامه‌نويسي از حرف تا عمل


دسته بندی : مقالات نمایش نامه نویسی


بداخلاقي‌هاي حرفه‌اي در فضاي فرهنگي


دسته بندی : مقالات نمایش نامه نویسی


بررسي يک ايده تکرارشونده در نمايشنامه هاي آخوندزاده و ميرزاآقاي تبريزي تا محمد يعقوبي و عليرضا نادري


دسته بندی : مقالات نمایش نامه نویسی


نمايشنامه‌‌هاي اقتباسي در تئاتر ايران


دسته بندی : مقالات نمایش نامه نویسی


کسی یک کرگدن ارزان نمی‌خواهد؟


دسته بندی : مقالات نمایش نامه نویسی


يك تئاتري تمام عيار

مايكل بلينگتون
ترجمه:مژگان غفاري شيروان


دسته بندی : مقالات نمایش نامه نویسی


نمایشنامه دکتر فاستوس اثر: کریستوفر مارلو


دسته بندی : مقالات نمایش نامه نویسی


نمایشنامه ایرانیان

متن زیر برداشت شده از روزنامه می باشد و نوشته شخصی بنده نمی باشد.


دسته بندی : مقالات نمایش نامه نویسی


نمايشنامه هايي سرشار از تحرك و پويايي - چه نمايشنامه هايي براي كودكان بنويسيم؟

نويسنده: منوچهر اكبرلو


دسته بندی : مقالات نمایش نامه نویسی


نگاهی به نمایش نامه‌ی عادل ها اثر آلبرکامو :: بهزاد مهرانی


دسته بندی : مقالات نمایش نامه نویسی


نگاهي اجمالي به سير نمايشنامه‌نويسي ايران پس از انقلاب

چيستا يثربي ـ منتقد، نمايشنامه‌نويس، مترجم و پژوهشگر تئاتر

نمايشنامه‌نويسي در ايران پس از انقلاب اسلامي، فراز و فرودهاي فراواني را پشت‌سر گذاشته است كه همه دلايل آن به هنر جوان نمايشنامه‌نويسي مربوط نمي‌شود. تحولات و دگرگوني‌هاي فرهنگي در سال‌هاي آغازين انقلاب، كوشش‌هاي اجتماعي ـ ادبي جديدي را مي‌طلبيد تا بتواند...
دسته بندی : مقالات نمایش نامه نویسی


نگرشی به چگونگی خلق نمایشنامه دفاع مقدس


دسته بندی : مقالات نمایش نامه نویسی


نگاهى به نمايشنامه سه شب با مادوكس*


دسته بندی : مقالات نمایش نامه نویسی


یادداشتی درباره‌ی «امه سه‌زر»، شعرها و نمایشنامه‌هایش

«امه سه‌زر» نمایشنامه‌نویس، شاعر و نویسنده‌ی سیاهپوست و فرانسه زبان، در ماه ژوئن سال ۱۹۱۳ در شهر بس‌پوئنت، در جزیره‌ی مارتینیک، از مستعمرات فرانسه به دنیا آمد و چند روز پیش در سن ۹۴ سالگی چشم از جهانی فروبست که تمام عمر در راه انسانی‌تر شدن آن کوشش‌های بسیار کرده بود...

دسته بندی : مقالات نمایش نامه نویسی


درباره «اتوبوسي به نام هوس»: شکوه از دست رفته


دسته بندی : مقالات نمایش نامه نویسی


درباره نمايشنامه «گلن گري گلن راس» / توحش پنهان


دسته بندی : مقالات نمایش نامه نویسی


نگاهي به نمايشنامه‌هاي"محمود دولت‌آبادي"


دسته بندی : مقالات نمایش نامه نویسی


در معرفي شيلر و نمايشنامه «دون کارلوس» / طغيان


دسته بندی : مقالات نمایش نامه نویسی


نگاهي به تاريخچه نمايشنامه نويسي در جهان


دسته بندی : مقالات نمایش نامه نویسی


آسيب شناسي نمايش نامه نويسي


دسته بندی : مقالات نمایش نامه نویسی


مقالات نمایش نامه نویسی - تصویر و نمایش نامه

تصویر و نمایشنامه

هومن نجفیان

 

اشاره:

نمايشنامه در تعريف عام متني است كه براي بازيگران نوشته شده است تا بتوانند با آن نمايش را به روي صحنه ببرند اين متن توسط كلمات نگاشته مي‌شود اين تعريف بسيار ساده در بطن خود تعارض آشكاري دارد؛ زيرا متن خواندنيِ نمايشنامه بايد به نمايش ديدني تبديل شود و اين امر امكان‌پذير نيست زيرا خواندن نمايشنامه با ديدن نمايش متفاوت است و يك اثر خواندني نمي‌تواند ديدني هم باشد مگر آنكه خواندن متني باعث ‌شود تا ايده‌اي در ذهن فردي پديد آيد و او اين ايده را بپروراند و بر اساس آن اثري نمايشي خلق كند؛ به طور مثال: هنرمندي با خواندن خبري از روزنامه نمايش را به روي صحنه مي‌برد.
در اين عمل او ايده متن را با در نظر گرفتن تمهيدات تصويري به اثري نمايشي تبديل مي‌كند. در واقع يك متن سادة خواندني فقط مي‌تواند در حكم ايده‌آل براي اثري نمايشي باشد و يك متن خواندني هرگز نمي‌تواند تبديل به اثري ديدني شود. اما نمايشنامه تفاوت اساسي با يك متن سادة [خواندني] دارد و ما زماني كه در تعريف نمايشنامه از متني خواندني نام مي‌بريم بايد در تعريف خود تجديد نظر كنيم و در جست‌وجوي تعاريفي تازه از نمايشنامه باشيم. از ديدگاه ما نمايشنامه، تصويرنامه‌اي است كه با كلمات نوشته مي‌شود و كارگردان به هنگام اجرا از اين اثر [تصويري ادبي] نمايشي ديداري پديد مي‌آورد.
در تعاريف آكادميك از نمايشنامه، به عنوان اثري ناتمام ياد شده است كه توسط گروه اجرايي بايد به اتمام برسد. از اين رو مارتين اسلين متن نمايشنامه را فقط زماني كه به روي صحنه برود، درام مي‌نامد. در تعريف نوين ما از نمايشنامه، كارگردان فردي است كه با استفاده از اشياء و عوامل انساني از تصويرنامة نمايشنامه‌نويس اثري نمايشي مي‌آفريند. در واقع در هنگام اجراي نمايش اثري تصويري و ادبي به نمايش ديداري تبديل مي‌‌شود. در اين نوشتار ما نمايشنامه را از ب‍ُعد تصويري بررسي مي‌كنيم. زيرا هدف نمايشنامه‌نويس از نگاشتن نمايشنامه پديد آوردن اثري ديداري است.


دسته بندی : مقالات نمایش نامه نویسی


شخصيت‌پردازی

شخصيت‌پردازی (Characterization)
شخصيت‌پردازی،مولود رئاليسم است و رئاليسم در دوره‌اي پديد آمد كه علومي همچون جامعه شناسي و روانشناسي مطرح گرديدند. اين همزماني مسلماً فراهم آمدن بستری را نشان مي‌دهد كه به واسطه ي آن، اين چهار عنوان – يعني شخصيت‌پردازي، رئاليسم، جامعه‌شناسي و روان‌شناسي- به يكديگر پيوند مي‌خورند.

دسته بندی : مقالات نمایش نامه نویسی


ملودرام

ملودرام

برداشتی از فرهنگ اصطلاحات ادبی اثر كاد‌ُن

كلمه‌ای با چند معنا، اما معمولاً به نمایشنامه‌های مردمی و توده‌پسند در سرتاسر اروپا در قرن نوزدهم اطلاق می‌شد كه عناصرشان رفیعانه رنگین‌تر و بزرگ‌تر از خود زندگی بودند ـ دختری خطاكار، مجرمی خونسرد كه عملشان را در قصرهای متروكه، خانه‌های ارواح، و كوههای عجیب و غیرعادی به انجام می‌رسانیدند.


دسته بندی : مقالات نمایش نامه نویسی


آخرین مطالب

» نفرین کله‌پوکی در غیرآمریکایی‌ترین اثر نیل سایمون ( یکشنبه 17 فروردین1393 )
» نمایشنامه «من زنده‌ام» در آستانه چاپ ( شنبه 17 اسفند1392 )
» نگارش نمایشنامه «تکه‌های سنگین سرب» درباره زندگی شهید چمران ( شنبه 17 اسفند1392 )
» اثر دیگری از فرانسواز ساگان منتشر شد ( یکشنبه 4 اسفند1392 )
» چهارمین انتشار «یرما» با ترجمه صابری و رویایی ( جمعه 2 اسفند1392 )
» «هاروی» و «دراماتورژی چیست؟» منتشر می‌شوند ( پنجشنبه 24 بهمن1392 )
» زاهدی: جریان ادبی کشور؛ نمایش‌نامه نویسی را به رسمیت نشناخته است ( دوشنبه 21 بهمن1392 )
» ترجمه روان از تاویل‌پذیرترین نمایشنامه نابغه دیوانه ( دوشنبه 23 دی1392 )
» نمایشنامه سلطان مار - نوشته بهرام بیضایی ( یکشنبه 22 دی1392 )
» توجه به تحلیل ساختاری و محتوایی نمایشنامه دینی؛ توفیق در طراحی هنری آن ( یکشنبه 22 دی1392 )
» مجموعه نمایشنامه «در همین نزدیکی» بازچاپ شد ( جمعه 6 دی1392 )
» مروری بر آثار بهرام بیضایی به مناسبت سالگرد تولدش ( پنجشنبه 5 دی1392 )